آشنایی با اهمیت و الزامات مرحله آماده‌سازی فرزندان برای ترک مراقبت – بخش دوم

دکتر ایوب اسلامیان

در بخش اول اشاره شد که علی‌رغم اهمیت مرحله آماده­‌سازی، مراکز به دلایلی حساسیت چندانی نسبت به این مرحله ندارند. در این یادداشت تلاش می‌­شود به برخی از ویژگی­‌های ارزیابی قبل از ترک مرکز اشاره شود.

لازم است قبل از ترک مراقبت، نیازهای جوانان سنجیده و برآورده شود. این ارزیابی به کارشناسان کمک می­‌کند که متوجه شوند آیا نوجوانان برای انتقال به دوره­ بزرگسالی و زندگی مستقل آماده شده‌اند یا نه؟ یا انجام چه کارهای دیگری ضروری است؟ زیرا انتقالی که با مهارت‌های ناقص و عدم آمادگی همراه باشد، به بدترین نتایج ختم می‌­شود (وید، 2003). فقدان آمادگی و مهارت‌های لازم برای انتقال به دوره بزرگسالی، نبود طرح برای عزیمت یا نقشه­‌راه استقلال، فقدان حمایت‌های برنامه‌­ریزی‌­شده پس از ترک اقامت در خانه، ازجمله عوامل شکست در فرایند استقلال جوانان و ورود به زندگی مستقل است.

رحله­ آماده‌­سازی در زمان اقامت فرزندان در خانه‌­ها آغاز و اجرا می­‌شود. منظور از آماده­‌سازی فرزندان مجموعه تمهیدات، اقدامات و برنامه­‌هایی است که تیم مراقبت خانه­‌ها به منظور اطمینان از دستیابی فرزندان به شرایط ترک مراقبت در دستور کار قرار می­‌دهند. برنامه­ آماده­‌سازی در اغلب کشورها از سن 14 یا شروع 15 سالگی آغاز و فرزندان را به تدریج و گام­‌به­‌گام در جهت توسعه خودمدیریتی، خودگردانی و خودکفایی هدایت می‌­کند.

هدف نهایی مرحله آماده­‌سازی حمایت از استقلال فرزندان و کاهش وابستگی آنها به دیگران است. وضعیتی که فرزندان با احساس خودکارآمدی و خودارزشمندی، بر مهارت‌های متنوعی تسلط پیدا کرده­ و از نظر روانی، اجتماعی و شغلی برای ورود به زندگی مستقل آماده­ شوند.

مرحله­ آماده­‌سازی به‌صورت مشخص چند مزیت دارد:

  • برنامه­ آماده‌­سازی، فرزندان را ازنظر ذهنی برای ترک مراقبت آماده می‌کند.
  • فرزندان به یک‌باره با ترک مراقبت روبرو نمی‌­شوند.
  • حضور فرزندان در برنامه آماده‌­سازی به‌صورت ضمنی به آنها یادآوری می‌کند که در چند سال آتی باید مراقبت را ترک کنند.
  • مدت تقریبی سه‌ساله دوره­ آماده‌­سازی، امکان و فرصت کنارآمدن فرزندان با ترک مراقبت و اضطراب‌های آن را به فرزندان می‌­دهد.
  • برنامه آماده‌­سازی فرصت زمانی مناسبی را برای برنامه‌­ریزی ترک مراقبت در اختیار کارشناسان و فرزند قرار می‌­دهد.
  • برنامه­ آماده‌­سازی فرزندان را با شرایط زندگی واقعی در جامعه آشنا می‌کند.
  • دوره­ آماده‌­سازی فرصت مناسبی برای حل مشکلات فرزندان اعم از مشکلات روانشناختی، مسائل حقوقی، پزشکی و… در اختیار قرار می‌­دهد.
  • برنامه­ آماده‌­سازی می‌­تواند به‌تدریج منابع اجتماعی را به فرزندان تحت مراقبت برای دوره پس از ترک خانه معرفی کند.
  • ارزیابی‌­های دوره­ آماده­‌سازی باعث می‌­شود کارشناسان یک‌باره در سن 18 سالگی با انبوهی از مشکلات مرتفع‌­نشده­ فرزندان روبرو نشوند.

برنامه آماده­‌سازی باید به گونه­‌ای اجرا شود که فرزندان را برای زندگی در اجتماع به خوبی آماده سازد. به این ترتیب هرکدام از فرزندان یک «نقشه‌راه منحصربه‌­فرد» برای ورود به زندگی مستقل خواهند داشت که شامل آموزش مهارت‌های مختلف و برنامه­‌ریزی منحصربه‌فردی برای ترک مراقبت می‌­شود. به این نکته توجه داشته باشیم که در نقشه‌راه جزییات کارها و حمایت‌های لازم باید مشخص شود تا گذار موفقیت­‌آمیز تضمین شود.

ادامه دارد…

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!