آشنایی با اهمیت و الزامات مرحله آماده‌سازی فرزندان برای ترک مراقبت – بخش اول

دکتر ایوب اسلامیان

ترک مراقبت نمی‌تواند به یک‌باره و بدون هیچ آمادگی اتفاق بیفتد، بلکه نیازمند برنامه‌­ریزی برای آینده، شناسایی اهداف و اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد. بررسی‌­های لی و پرز (2011) حاکی از آن است که یک‌سوم تا یک‌دوم کودکانی که در ایالات متحده آمریکا از مراقبت خارج می‌­شوند، هیچ آموزشی در حوزه‌های آماده‌­سازی که در قانون پیش‌­بینی شده، دریافت نمی‌­کنند. لومان و سیگل (2000) هم اشاره می‌­کنند بسیاری از ترک­‌کنندگان مراقبت در 5 حوزه با مشکل جدی مواجه هستند: پیداکردن محل زندگی، مدیریت پول، پیداکردن کار و مهارت‌های شغلی، برنامه‌­ریزی برای آینده و دانش والدگری و بچه‌­داری.

منظور از آماده­‌سازی فرزندان برای ترک مراقبت، ایجاد توانایی در جوانان برای پاسخ به نیازهای‌شان، احساس راحتی با خود و کسب رضایت در ارتباط‌شان با اشخاص مهم در خانواده­ و جامعه است (مالوسسیو 1990). بنبنیشتی (2008) پیشنهاد می‌کند مداخلاتی طراحی شود تا احساس آمادگی را در افراد در شرف استقلال بهبود بخشد و به آنها امکان دهد منابعی را جهت کنارآمدن با چالش‌­های آینده‌­شان کسب کنند. در حقیقت مطالعات نشان می‌­دهد احساس آمادگی می‌تواند به نوجوانان کمک کند که مهارت‌های حل مساله را گسترش داده و مهارت‌های جدید و مهمی را برای تاب‌­آوری بیاموزند (استین 2012). پکورا و همکاران (2003) اعلام کردند نوجوانانی که احساس آمادگی بیشتری را برای زندگی مستقل خود داشتند، در مقایسه با همسالان خود در جمعیت عمومی، موفقیت­‌های تحصیلی بیشتری کسب کرده، از سلامتی جسمی بهتری برخوردارند و روابط عاطفی بهتری خواهند داشت. بنابراین حس آمادگی می‌تواند منجر به نتایج بهتری در حیطه‌های اصلی زندگی پس از ترک مراقبت شود (آیدان و همکاران، 2013).

به نظر می­‌رسد مرحله آماده­‌سازی مهم‌ترین مرحله در فرایند ترک مراقبت فرزندان است. در صورتی که این مرحله به خوبی اجرا شود، پیش‌­نیاز جدی برای سایر مراحل است. با این حال اغلب مراکز به دلایلی در این مرحله چندان موفق عمل نمی­‌کنند:

  • مراکز یا خانه‌­های نگهداری فرزندان بیشتر براساس مناسبات نگهداری از فرزندان سازمان یافته و چندان برای استقلال فرزندان آمادگی ندارند.
  • مراکز از متخصصان لازم مثل متخصصان شغلی جهت آماده‌­سازی فرزندان برای ترک مراقبت، برخوردار نیستند.
  • مراکز دربرابر تبعات عدم سازگاری اجتماعی فرزندان در زندگی اجتماعی چندان پاسخگو نیستند. به عبارت دقیق‌­تر، انتظار پاسخگویی چندانی از مراکز در صورت عدم موفقیت فرزند در زندگی مستقل نمی‌­رود.

در چنین شرایطی مراکز نسبت به آماد­ه‌­سازی فرزندان حساسیت کافی را نداشته و سازوکارهای دقیقی برای آن تدارک ندیده­‌اند. این در حالی است که به دلایلی مانند: 1) دسترسی تمام‌­وقت به فرزندان در مرکز، 2) داشتن اوقات فراغت و عدم فشار روی فرزندان برای کسب درآمد مانند آنچه پس از ترک مراقبت با آن روبه‌­رو هستند و 3) کاهش هزینه‌­های آموزش و آماده­‌سازی فرزندان به صورت گروهی و… بهترین دوره برای آماده‌­سازی فرزندان همان دوران قبل از ترک مراقبت است.

ادامه دارد…

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!