از خانه‌های محبت در ترکیه تا خانه‌های مادری در ایران

از خانه‌های محبت در ترکیه تا خانه‌های مامان در ایران گزارش سفر و بازدید از مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست کشور ترکیه بی‌شک استفاده از تجربه‌ی نهادهای مختلف به ویژه نهادهایی که ماهیت و فعالیت‌های آنان با فعالیت‌ها و اهداف بنیاد خیریه روشنای امید ایرانیان هم‌سو باشد، برای جلوگیری از آزمون و خطا و هدررفت احتمالی منابع (مالی، زمانی، و مانند آن) موثر خواهد بود. این مساله هنگامی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند که محل تامین منابع کمک‌های مردمی و فعالیت‌های خیریه بوده و قطعا هزینه نمودن بهینه‌ی منابع جزو ضروریت‌های ماندگاری و کارآمدی مجموعه‌های خیریه است. از این رو اعضای هیات مدیره بنیاد خیریه روشنای امید ایرانیان، به دعوت و میزبانی وزارت خانواده و سیاست اجتماعی کشور ترکیه (Ministry of Family and Social Policy) در روزهای 5 تا 7 آذرماه سال جاری (26 تا 28 نوامبر 2017) به شهر استانبول سفر کرده و از 3 مجموعه و 2 خانه نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بازدید بعمل آوردند. 

این بازدیدها با مشایعت سرکار خانم دکتر فاطمه بتول سایان کایا (Dr. Fatma Betül Sayan Kaya) وزیر محترم خانواده و سیاست اجتماعی کشور ترکیه، و جناب آقای دکتر محمت کارابی (Dr. Mehmet Karabay) معاون محترم وزیر خانواده و سیاست اجتماعی کشور ترکیه و هیات همراه آنان که برای میزبانی از این بازدیدها از شهر آنکار به استامبول عازم شدند، انجام گرفت. در خلال این بازدیدها و همچنین در یک جلسه‌ی 2 ساعته در پایان بازدیدها، تجربه‌های کشور ترکیه در این خصوص در اختیار هیات ایرانی قرار گرفت. در ترکیه مجموعه‌های نگهداری کودکان به صورت مجموعه‌های ترکیبی برای سنین مختلف طراحی شده‌اند و علاوه بر مرکزی برای نگهداری، شامل مراکز آموزشی، مراکز بازپروری برای کودکان معلول، کارگاه‌های مهارت آموزی، مجموعه‌های سرپوشیده و زمین‌های سرباز بازی و ورزش و مجموعة اداری و مدیریتی هستند.

مهمترین این مراکز در شهر استانبول مرکز نگهداری کودکان در منطقه‌ی بی‌کوز (BeyKoz) مرکز نگهداری کودکان در منطقة کادی کوی (Kadıköy) و مرکز نگهداری کودکان در منطقه‌ی باغچه لی اولر (Bahçelievler) مورد بازدید قرار گرفتند و در خصوص سازوکار اداره‌ی این مراکز، شیوه‌های تامین مالی، نحوه‌ی ارتباط با بخش‌های غیردولتی و خیرین، سازوکارهای آموزش اصلی و تکمیلی کودکان، سازوکارهای مهارت آموزی و مانند آن بحث و تبادل تجریه شد. همچنین دو نمونه از خانه‌های محبت (مانند خانه‌های مامان که روشنای امید در حال تاسیس آنها است) که در مقیاس‌های کوچک توسط خیرین و مادران داوطلب، با حمایت دولت از یک سو و معتمدین محلی و شوراهای محلی از سوی دیگر، راه‌اندازی گردیده‌اند بازدید و هیات بازدید کننده از نزدیک با سازوکارهای نحوه‌ی اداره‌ی این خانه‌ها آشنا شدند. این دو نمونه جمعا 8 کودک را نگهداری می‌کنند و به ترتیب در منطقه‌های عمرانیه (Ümraniye) و کوچوک چکمجه (Küçükçekmece) واقع شده‌اند.

در انتها لازم به ذکر است تمامی هزینه‌های این سفر به عهده‌ی اعضای هیات مدیره این بنیاد بوده و از محل منابع خیریه روشنای امید یا سایر منابع دولتی یا غیردولتی هزینه‌ای برای این رویداد صرف نشده است. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات و جزئیات بیشتر این بنیاد اعلام می‌دارد آماده‌ی هرگونه همکاری در انتقال تجارب این سفر به هریک از نهادهای دولتی و غیردولتی و یا سایر خیریه‌ها است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!