با روشنای امید متفاوت‌ترین خیریه ایران آشنا شوید

فعالیت‌های خیریه یا عام‌المنفعه از ابتدای شکل‌گیری جامعه وجود داشته و انسان‌ها کمک به دیگران را از اقوام خود و همسایه‌های خود آغاز کردند. رفته‌رفته با بزرگ‌شدن جامعه، مفهوم کار خیر هم بزرگ‌تر شد. در مذاهب گوناگون به این نگاه تأکید شده و ابتدا با حضور فعال زنانه و در خانه‌ها خیریه‌های اولیه شکل گرفت و زن‌ها در جمع‌ها و گپ‌های خودشان نیازمندان را شناسایی می‌کردند و آستین بالا می‌زدند. پس از آن، این کانون‌ها در مراکز عبادی ادیان تقویت شد و کلیساها و مساجد، همچنان که امروزه هم این‌چنین است، مهم‌ترین مکان‌ها برای جمع‌کردن کمک‌های عام‌المنفعه و رساندن آن به نیازمندان بودند.

دنیای امروز با پیشرفت‌های گسترده‌ای که در زمینه علوم داشته، از علوم اجتماعی و روانشناسی، تا علم کسب‌وکار و دنیای دیجیتال، شکل خیریه‌ها را دگرگون کرده و این تشکل‌ها هم به‌ناچار خود را با این تغییرات به‌روزرسانی کرده‌اند. حالا در تشکل‌ها و انجمن‌های مردمی دیگر فقط کمک‌های نقدی و غیرنقدی نیست که حرف اول را می‌زند و خیریه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد برای رسیدن به موفقیت، درهای خود را روی متخصصان علمی باز کرده‌اند تا هر مشکلی توسط آنها حل شود.

ما هم در روشنای امید از روز اول بنا را بر این گذاشتیم که بنیاد تازه‌تأسیس‌مان را در همین قالب جا بدهیم، تجربه کنیم و از تجربه دیگران در سراسر دنیا در زمینه جمعیت‌ هدف‌مان استفاده کنیم. تجربه درست را به‌کار ببریم و تجربه نادرست را بدون تعصب حذف کنیم و حالا در آستانه ده‌سالگی این خیریه، می‌توانیم خود را تشکل مردم‌نهادی بدانیم که در راستای تحقق خواسته‌های جمعیت هدفش، خود را با علم روز دنیا همراه کرده است و به خیریه متفاوتی تبدیل شده است. اگر می‌خواهید دلیلش را بدانید، با ما همراه شوید.

1.  اولین خیریه با جمعیت هدف متفاوت

بنیاد خیریه روشنای امید اولین خیریه‌ای است که جمعیت هدف متفاوتی دارد و در این زمینه پیشروست؛ البته که نه فقط در ایران، بلکه در سایر کشورها هم خیریه‌ای با این رویکرد پیدا نمی‌کنید. روشنای امید با برنامه توانمندسازی سه‌ساله خود «فرزندان مستقل‌شده از سازمان بهزیستی» را تحت‌پوشش قرار می‌دهد و در این مدت، و فراتر از آن، به فرزندان خود خدمات هشتگانه‌ای را ارائه می‌کند. در هیچ‌کدام از کشورهای دیگر تشکلی با این جمعیت هدف وجود ندارد که خدماتش تا این‌ اندازه جامع باشد و نهایت هر خیریه‌ای یکی یا دوتا از این خدمات ارائه می‌شود. این را هم در نظر داشته باشیم که در کشورهای اروپایی و آمریکایی بخش مهمی از این خدمات را دولت‌ها، خواه به‌شکل مستقیم یا غیرمستقیم، ارائه می‌کنند.

2. علم و پژوهش

همان‌طور که اشاره شد، از روز اول بنای بنیاد براساس برنامه‌های پژوهشی و پیشروی با علم روز پایه‌گذاری شد. با پژوهش به تجربیات ما افزود و علوم به ارائه بهتر خدمات ما کمک کرد. ارائه خدمات و ارتقای زندگی فرزندان روشنای امید که مهم‌ترین اهداف ماست، نیازمند تحقیقات، مطالعات و استفاده از تجربیات دیگران است و بدون آن، با توجه به رسالت خیریه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، هر لغزش یا اشتباهی می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد.

3. استراتژی، فرایند و پروتکل

یکی از دستاوردهای مهم روشنای امید نوشتن استراتژی‌هایش است که سالانه به‌روزرسانی می‌شود و کاملاً طبقه‌بندی‌شده است. علاوه بر آن، مکتوب‌شدن فرایند یکی از راهکارهای اجرای بهتر اجرای استراتژی‌هاست که ما در روشنای امید به آن پایبندیم و از آن استفاده می‌کنیم. ضمن اینکه، تمام مراحل ارائه خدمات به فرزندان روشنای امید براساس پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی پیش می‌رود که از پیش نوشته شده و ما را در این کار یاری می‌کند.

داشتن استراتژی و نوشتن پروتکل‌ها و استفاده از علم و تجربه روز دنیا و انجام امور پژوهشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بنیاد خیریه روشنای امید است

4. گردش پول در خیریه

شفافیت از مهم‌ترین بازوهای یکی خیریه برای جلب اعتماد و مشارکت مردم است و روشنای امید به این موضوع افتخار می‌کند که علاوه بر شفافیت مالی که دارد، هرساله به‌طور داوطلبانه حساب‌های مالی خود را توسط شرکت‌های معتبر حسابرسی می‌کند. هزینه‌های نقدی بنیاد خیریه روشنای امید براساس اسناد مالی سال 1401، نزدیک به 2.5میلیارد تومان بوده که نزدیک به 1.5میلیارد آن هزینه‌ حقوق کارمندان دفتری، نمایندگی مشهد و «خانه روشنا» و نزدیک به 1میلیارد هزینه نقدی ارائه خدمات به فرزندان روشنای امید بوده. این یعنی روشنای امید گردش مالی بالایی ندارد و در این خیریه پول نقد برای ارائه خدمات به‌شکل محدود و به‌قولی حساب‌شده است. تأمین منابع برای ارائه خدمات به فرزندان روشنای امید ازطریق منابع غیرنقدی (تأمین جهیزیه، خدمات پزشکی، روانشناسی و فرهنگی، مهارت‌آموزی و…) و با همراهی خیرین و داوطلبین انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید
خیریۀ «روشنای امید ایرانیان»؛ چشم و چراغِ مستقل‌شدگان از بهزیستی
داستان روشنای امید

5. داوطلبان متفاوت

با توجه به مطالب عنوان‌شده، بالطبع جلب داوطلب در روشنای امید هم با سایر خیریه‌ها و تشکل‌ها تفاوت‌هایی دارد. ما برای جلب داوطلبان و حامیان خود در واحد‌های متفاوت، معیارهای متفاوتی داریم که حتی گاهی ممکن است داوطلبی را حضور در روشنای امید دلسرد کند. نوع جمعیت هدف، شکل ارائه خدمات، ارتباط واحدهای گوناگون بنیاد، و عدم آگاهی حامی و داوطلب برای کمک‌رسانی، همگی عواملی هستند که ما را برای جلب داوطلب و حامی وارد فرایندی خاص می‌کنند که طی آن ما از حامیان رزومه می‌خواهیم و پس از تأیید آن توسط واحد مربوطه، از او برای یک مصاحبه ضمنی و آشنایی بیشتر دعوت می‌کنیم. طی این ملاقات حضوری حامی با روشنای امید بیشتر آشنا می‌شود و می‌تواند در هر زمینه‌ای که توانمند باشد، به ما یاری برساند.

6. کار جمعی با خیریه‌ها

یکی دیگر از اهداف روشنای امید کار گروهی و جمعی با خیریه‌های دیگر است. ما در این زمینه و برای ارائه خدمات‌مان به فرزندان نیاز زیادی به همکاری با خیریه‌های دیگر داریم و از سوی دیگر، برای انتقال تجربیات و آموزش‌ به خیریه‌های دیگر هم همیشه پیش‌قدم بودیم. ما در این سال‌ها بخشی از خدمات غیرنقدی خود را، ازجمله در زمینه‌های مسکن، تأمین اثاثیه و جهیزیه، آموزش ازطریق تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر تشکل‌های مردم‌نهاد تأمین کرده‌ایم و از سوی دیگر، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مراکز نگهداری و سایر خیریه‌ها، نوشتن پروتکل‌ برای آنها و انتقال تجربه همیشه با تشکل‌های مردم‌نهاد در ارتباط مداوم بوده‌ایم.

7. خدمات روشنای امید

با روشنای امید متفاوت‌ترین خیریه ایران آشنا شوید
با خدمات روشنای امید بیشتر آشنا شوید

الف) اسکان: تأمین مسکن امن برای فرزندان روشنای امید پس از ترخیص از سازمان بهزیستی

ب) مهارت‌آموزی و اشتغال پایدار: آموزش مهارت‌های گوناگون در زمینه کسب‌وکار و تسهیل‌گری برای یافتن شغل پایدار

ج) مددکاری: توانمندی فرزندان در فرایندهای اسکان، ازدواج، توانمندسازی شغلی و…

د) مشاوره روانشناسی: رفع نیازهای روانی فرزندان پس از استقلال و همراهی آنها در تمام مراحل زندگی

ه) ازدواج: همراهی در تمامی مراحل ازدواج، تأمین جهیزیه و هدایا به فرزندان دختر و پسر

و) آموزش و تحصیلات: همراهی با فرزندان در تمامی مراحل تحصیلی و آموزشی.

ز) بهداشت، درمان و سلامت: کمک به تأمین هزینه‌های پزشکی فرزندان و معرفی آنها به پزشکان، متخصصین و دندانپزشکان داوطلب روشنای امید.

ح) فرهنگی و اوقات‌فراغت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تفریحی برای فرزندان برای ایجاد زمینه‌ ارتقا و تقویت روابط فردی و اجتماعی.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!