ضرورت اسکان امن در فرایند توانمندسازی فرزندان مستقل‌شده از مراقبت خوابگاهی

تجربه زندگی امن در کنار خانواده از بدیهی‌­ترین حقوق هر کودکی است. این موهبت برای بسیاری از افراد پابرجاست با این حال گروهی به واسطه شرایط زندگی­شان از آن محروم هستند. این محرومیت می­تواند به اشکال مختلفی خود را نشان دهد. کودکی که در عین زندگی در خانواده متوجه خشونت، غفلت و بی­‌مهری است. این دسته از کودکان شاید هرگز آنچنان که باید خانه را به مثابه فضایی امن و کانونی گرم تجربه نکنند. تعدادی از این کودکان ممکن است به دلیل شدت خشونتها سر از زندگی در موسسات رفاه کودک یا بهزیستی درآورند. این دسته­‌ی اخیر در کنار فرزندان بی­‌سرپرست فاقد حمایت خویشاوندی، زندگی متفاوتی را از سر می­گذرانند. زندگی خوابگاهی که به رغم تمام تلاش­هایی که می­‌شود در بهترین حالت شبه­‌خانواده­هایی است که چندان مناسبتی با خانواده ندارند.

این دسته از فرزندان بعد از زندگی خوابگاهی هم با مشکلات زیادی مواجه هستند. آنها عموماً در نبود خانواده و به دلیل مشکلات و محدودیتهای مالی در مناطق پرخطر و بزه‌­خیز زندگی می­کنند. تعدادی از آنها ممکن است زندگی در خانه­‌های موقت و حتی نا امن را تجربه کنند و گروهی بی­‌خانمان شوند. به همن دلیل است تامین مسکن امن، اولین قدم توانمندسازی و ایجاد ثبات در زندگی فرزندان مستقل­‌شده است. نبود مسکن امن موجب آشفتگی و عدم تمرکز جوانان مستقل­‌شده می­شود و می­تواند تمام تلاشها و اقدامات دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

در این راستا بنیاد روشنای امید به عنوان یک نهاد تخصصی توانمندسازی فرزندان مستقل­‌شده از بهزیستی در فرایند توان­‌افزایی و استقلال این فرزندان، در گام‌های ابتدایی همکاری خود با فرزندان، تامین سرپناه امن را هدف می­گیرد. در این مدل همکاری، تسهیلات مسکن در قالب وام در اختیار فرزندان قرار می­گیرد. در فرایند انتخاب مسکن، فرزندان به صورت کامل همراهی می­شوند. آنها تجربه­‌ی چندانی برای رهن و اجاره­‌ی ملک ندارند و ممکن است در جریان عقد قرارداد متضرر گردند. بنیاد روشنای امید آنها را با ملاحظات این حوزه آشنا می­کند. واحد مددکاری اجتماعی بنیاد روشنا، به فرزندان توصیه­‌های لازم را برای انتخاب هم­‌خانه­‌ی احتمالی به فرزندان ارائه می­کند. فرزندان در این فرایند همانند سایر جنبه­‌های توانمند‌سازی به اصول روشنی پایبند خواهند بود. اینکه حرمت مکان زندگی خود را نگه دارند و آن را از گزند حضور افراد نا امن و روابط پرخطر حفظ کنند. از اموال و اثاث منزل به خوبی نگهداری کنند. منزل را به پاتوق رفتارهای پرخطر تبدیل نکنند. آنها می­بایست به قرارداد اولیه که در حضور مددکار بنیاد تنظیم شده پایبند بمانند؛ آنها حق دخل و تصرف همچون تغییر مبلغ رهن یا اجاره را ندارند. مشخصاً بنیاد روشنا با تاکید بر این اصول و خط قرمزها امیدوار است فرزندان چارچوبهای زندگی در حریم شخصی امن را تجربه و تمرین کنند؛ موضوعی که می­تواند پایه­‌ی تمامی اقدامات توانمندسازی باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!