چرا اردو برای کودکان مراکز شبهخانواده مهم است؟
«مگه اینهمه اردو رفتن لازمه؟» چنین پرسشی را گاهبهگاه میشنویم. برای کودکی که در خانواده زندگی میکند، پارکرفتن، رستورانرفتن، سفر کوتاه آخرهفته یا حتی یک عصر بیرون از خانه، بخشی عادی از زندگی است؛ آنقدر عادی که شاید اصلاً به چشمش هم نیاید.
تجربههای ساده برای نتایج بزرگ
ولی برای کودکانی که در مراکز شبهخانواده، زندگی گروهی دارند و فرصتهای رفتوآمدشان بسیار محدود و اندک است، همین تجربههای ساده بخشی از فرایند رشد، یادگیری و ساختن خاطره میشود.حالا، وقتی این تفریحات هم به برنامهای بیهدف و تکراری تبدیل شوند، اثر خود را از دست میدهند. از سوی دیگر، محرومکردن کودکان از تجربههایی که همسالانشان بهطور طبیعی در زندگی خانوادگی دارند هم راهحل نیست.
بیشتر بخوانید
گزارش مدیرفنی «خانه روشنا» از روزهای جنگ و زندگی دخترها
روز دختر در «خانه روشنا»
نگاه به کودک، نگاه به آینده
گاهی تصور میشود این برنامهها «امتیاز ویژه» هستند؛ درحالیکه بیشتر اوقات تلاشیاند برای نزدیککردن زندگی آنها به تجربهای که برای بسیاری از ما عادی است. همین اردوهای کوتاه مسیری مهم میشود برای معاشرتهای اجتماعی، برای تجربهاندوزی در زندگی و برای یافتن شیوههای حل مسئله و…
ممکن است شرایط اقتصادی امروز باعث شده باشد سبد فرهنگی و تفریحی خانوادهها کوچک یا حتی حذف شده باشد ولی در خانوادهای که کودکان زندگی میکنند، یک نکته را نباید فراموش کرد: نیاز کودکان به بازی، تجربه، کشف و ساختن خاطره، حتی در سختترین شرایط هم از بین نمیرود.
انتهای پیام



