جلسه شبه‌خانواده‌ها با مشاور جدید سازمان بهزیستی

در روزهای گذشته خبری از سازمان بهزیستی منتشر شد؛ «انتصاب غلامرضا فروغی نعمت اللهی به عنوان مشاور رئیس  جدید سازمان بهزیستی». غلامرضا فروغی از فرزندان بزرگ شده در سازمان بهزیستی است و با داشتن رزومه علمی بلند بالا و پر افتخار، جز فرزندان نخبه این سازمان محسوب می‌شود. روشنای امید هم مثل خیلی از خیریه‌ها و موسسه‌هایی که در زمینه نگهداری و توانمندسازی فرزندان سپرده شده به سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند از این انتصاب استقبال کرد.

مدیران روشنای امید در اولین فرصت جلسه‌ای با آقای فروغی ترتیب دادند که در این جلسه ضمن معرفی روشنای امید و فعالیت‌های انجام شده توسط این بنیاد خیریه، در رابطه با هم افزایی و همکاری‌هایی در آینده نیز صحبت شد.

پس از برگزاری این جلسه از آقای فروغی دعوت به عمل آمد که در نشستی دوستانه پای صحبت‌های تعدادی از شبه خانواده‌ها بنشینند. این جلسه در دوم بهمن ماه به میزبانی روشنای امید برگزار شد.

در این برنامه مدیران موسسه احسان و نیکوکاری نیکسا، خیریه پژوهش حنان تهران، موسسه مهرطاها، خیریه یاد گل نرگس، موسسه خیریه لوءلوء، موسسه خیریه ارمغان مهر، موسسه خیریه زنجیره مهر ماندگار، موسسه خیریه ملائک، خیریه بشیر هدایت الهی، خیریه نوباوگان کوثر، خیریه حضرت زینب کبری و …. حضور داشتند.

نمایندگان هر موسسه پس از معرفی شبه خانواده متبوع خود، مسائل و چالش‌های بر سر راه خدمت‌رسانی هر چه بهتر به فرزندان تحت پوشش را مطرح کردند. مواردی از قبیل مسائل مالی و اجاره بهای ساختمان‌های شبه خانواده‌ها، هزینه‌های بالای خدمات روانشناسی و روانپزشکی، مسائل مربوط به واگذاری فرزند به خانواده‌ها، مسائل حقوقی و قضایی فرزندان و خانواده‌هایشان، دغدغه اشتغال و ازدواج فرزندان هجده سال به بالا و آیین‌نامه‌ها و قوانین به روز و متناسب نشده در روند خدمت‌رسانی به این فرزندان توسط مدیران شبه خانواده‌ها به اطلاع آقای فروغی رسید. بسیاری از مسائل مطرح شده، چالش‌های مشترک این مراکز بود که در برخی موارد با همفکری، انتقال تجربه و همکاری این خیریه‌ها قابل حل خواهد بود اما در برخی موارد نیاز به تعامل و همکاری بیش از پیش با سازمان بهزیستی وجود دارد.

لزوم تغییر نگاه سازمان بهزیستی و شبه خانواده‌ها نسبت به رسالت خود که همچنان رویکرد نگهداری داشته باشند و یا در جهت پرورش و توان افزایی فرزندان قدم بردارند و همچنین انجام تحقیق و پژوهش در زمینه شرایط فرزندان ساکن در مراکز و خدمات ارائه شده به آنها توسط سازمان بهزیستی و شبه خانواده‌ها، شرایط فرزندان مستقل شده و تاثیرات مثبت و منفی این مجموعه‌ها از جمله مواردی است که نیاز به توجه و تخصیص بودجه و سرمایه انسانی دارد، چراکه در تعیین الگوی مناسب برنامه‌ریزی و فعالیت‌های آتی این مجموعه‌ها بسیار اثرگذار خواهد بود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!