یادداشت دکتر گوهریان/ امید برای جهش

دکتر محمد گوهریان*

سلام؛ نمي دانم از كجا شروع كنم. یک روز همين نزديكي ها در اتاق بازرگاني اصفهان ميزبان جمعي از بانوان فرهيخته ايراني بوديم از مؤسسه «روشناي اميد». از جواناني گفتند كه در آزمون روزگار از سخترين سئوالات و ابتلائات سربلند بيرون آمده اند و در ادامه راه با سئوالات سختري دست و پنجه نرم مي كنند.

سوالاتشان آنقدر متفاوت و سخت است كه گويا ممتحن به آنها نظر خاص دارد. از رفوزه شدن مردم گفتند و از اينكه جامعه اي كه مدعي اخلاق است چه ساده از اين سوء رفتار مي گذرد. از مشكلات بچه هاي ترخيصي گفتند و اينكه چه ظلم آشكاري جاريست.

بانوان اشاره كردند كه به اميد ياري فعالان اقتصادي به اصفهان آمده اند تا زمينه اي براي اشتغال بچه ها فراهم شود. همكاران در اتاق هر كدام اعلام آمادگي كردند و جلسه به پايان رسيد. هيات رئيسه از بنده خواست موضوع را پيگيري كنم. در كمتر از دو هفته سه جلسه داشتيم و فقط شنيدم و هر چه شنيدم بيشتر مطمئن شدم كه اين قصه، قصه ديگريست.

به نظرم رسيد هويت برند و موفقيت هاي بزرگ اقتصادي مي تواند چراغ اميد را در دل بچه ها روشن كند. اميد براي جهش. مدل بومي شده استارت آپ ويكند را در كنار بنياد نخبگان اصفهان طراحي و يكي دوبار تمرين كرده بوديم را مناسب ديدم. همنت فقط يك بهانه است براي شروعي تازه و متفاوت.

هنوز لذت بودن در كنارشان را حس مي كنم. در فضايي كه دروغ، تزوير و تقلب جانمايه پولدار شدن است و هر چه تلاش مي كني نمي شود چارچوب هاي حاكم بر كسب و كار را اصلاح كرد كار كردن با مرداني كه جور ديگري هستند حس متفاوتي دارد. منتورهايي انتخاب كرديم كه سرشان درد مي كند براي تفاوت. آمدند و خروار خروار تجربه و انرژي را به یکباره ريختند بر سر بچه ها؛ بي منت، بي ادعا، بي چشمداشت. شش كسب و كار تعريف شد و در مسير تكميل قرار گرفت. شش تيم كه آمده اند كه شش برند محبوب ايجاد كنند و شش داستان موفقيت شوند براي كلاس هاي مديريت. شش تيم كه از كاه كوه مي سازند و ثابت خواهند كرد كه جامعه چه ظلمي بخود مي كند كه اين نيومن ها را نمي بيند.

فعالان اقتصادي و مسئولان جامعه قدرت درك و بينش خود را با ديدن با نديدن اين سرمايه ها بسنجند. اگر نمي بينند اين منابع عظيم را، يا كور مادرزادند و يا پرده بر ديدگان دارند. البته از جامعه اي كه هر چه دارد از فروش منابع زير زميني است و در يك توافق ملي عزم خود را براي تاراج منابع ثروتي كه با هيچ منطقي حق تصرف به آن ندارد جزم كرده است بيش از اين هم انتظار نيست.

لوس عزيز دردانه اي كه همه چيز را مال خود مي داند و به تفاخر اصل و نسب دلخوش دارد، بايد كه نبيند. فضاي كسب و كار ايران متأثر است از صدها ميليارد دلار پول سياه نفت سياه و خالي است از برند هايي كه با ايجاد ارزش و مهر در دل مردم ريشه دوانند.

استارت آپ ويكندها و همنتها آمده اند كه مهر فرياد كنند و همنت اميد و جهش يكي از آنهاست كه با حمايت مؤسسه روشناي اميد، اتاق بازرگاني اصفهان و بنياد نخبگان از ته دل فرياد كشيد. بنده شك ندارم فرياد مهر همنت اميد و جهش خواب خفتگان را آشفته خواهد كرد. منتظر باشيد اين نيومن ها كار كارستان كنند و قصه افتخار شان نقل مجالس شود؛ انشالله

*دکترای اقتصاد

*دبیر اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اصفهان

*مدیرعامل گز سکه

*از حامیان همنت امید-جهش

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!