تاثیر سرپرستی موقت روی فرزندان خانواده

سرپرستی موقت نه‌تنها روی فرزندان تحت‌مراقبت تأثیر ژرفی می‌گذارد، بلکه روی فرزندانی که در آن خانواده‌ متولد شده‌اند هم آثار ویژه‌ای دارد. در حالی که افراد زیادی هستند که دوست دارند فرزندی را تحت‌سرپرستی قرار دهند یا به فرزندخواندگی بگیرند، ولی نباید تأثیر سرپرستی موقت (Foster Care) را روی فرزندان خود دست‌کم بگیرند.

پیش از اینکه سفر خود را در این مسیر آغاز کنید، باید ابتدا زمانی را صرف ارزیابی سود و زیان‌هایش کنید. اگرچه سرپرستی موقت می‌تواند منافع شگفت‌انگیزی برای فرزند شما داشته باشد، ولی می‌تواند با چالش‌هایی هم روبرو شود. فکرکردن به مسئله سرپرستی موقت می‌تواند فرایندی به‌شدت گیج‌کننده باشد، به‌خصوص اگر ندانید اول از همه چه چیزهایی را باید درنظر گرفت. تصمیم‌گیری برای سرپرستی موقت یک فرزند ممکن است با تأثیر ژرفی که بر شما و فرزندتان و فرزندی که مراقبتش را برعهده گرفته‌اید، زندگی شما را تغییر دهد. شما باید پیش از این کار حتماً به این فکر کنید که سرپرستی موقت کار درستی است که انجام می‌دهید یا نه و حتی پیش از انجام آن تغییرات مهمی را که ممکن است در سبک زندگی‌تان داشته باشد، از نظر بگذرانید.

اگر به سرپرستی موقت کودکی فکر می‌کنید، باید بدانید این کار تعهد مهمی است که نیازمند سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی زمان، انرژی و احساسات است. پیش از تصمیم‌گیری برای این کار، باید عواملی همچون اهداف بلندمدت‌تان را و اینکه چگونه این سرپرستی می‌تواند برای‌شان مناسب باشد، درنظر داشته باشید. باید به چیزهایی مثل سبک زندگی‌تان، موقعیت خانواده‌‌تان، شغل‌تان و دیگر مسئولیت‌هایی که ممکن است داشته باشید، فکر کنید.

حتی چیزهایی مثل حصول اطمینان از اینکه خانه‌تان مناسب است، جزء موارد حیاتی است. در حالی که اهمیت ندارد مالک خانه هستید یا مستأجر، ولی باید یک اتاق اضافه داشته باشید که برای فرزند تازه‌واردتان مناسب باشد. برای مثال یکی از سرپرستان ما سال‌ها به سرپرستی فرزندی فکر کرده بود، ولی لازم بود اول تغییرات اتاق زیرشیروانی‌شان را تکمیل کند تا به اتاق اضافه تبدیل شود. سرپرستی از کودکان نیازمند انعطاف و شکیبایی است و مهم است به این فکر کنید که زمان و منابع را برای ارائه مراقبت و حمایت موردنیاز آنها دارید یا نه.

سرپرستی موقت یک فرزند تجربه‌ای پر از خیر و برکت است، ولی چالش‌های خودش را هم دارد. فرزندان تحت سرپرستی ممکن است از خانواده‌هایی اهمال‌کار یا از محیطی پرآزار آمده باشند و نیازهای عاطفی و رفتاری پیچیده‌ای داشته باشند. شما به‌عنوان یک سرپرست موقت باید از آنها دربرابر ضربه‌های روحی، دلبستگی‌ها و دشواری‌های رفتاری حمایت کنید. برخی از کودکان ممکن است به‌راحتی به خانه شما عادت کنند، ولی حضور برخی هم ممکن است با چالش‌های فراوان باشد. وقتی به سرپرستی موقت فکر می‌کنید، مهم است این حقیقت را درنظر بگیرید که طی این مسیر با گروهی از حرفه‌ای‌ها، مثل مددکاران کار خواهید کرد. مددکاران باید هرازچندگاهی از خانه شما دیدن کنند تا مطمئن شوند از فرزند تحت‌سرپرستی‌تان به‌خوبی مراقبت می‌شود.

گاهی هم ممکن است مجبور شوید با خانواده واقعی فرزند در ارتباط باشید تا مشخص شود برای کمک به فرزند تحت‌سرپرستان قضاوت‌ها را کنار می‌گذارید یا نه. این ضروری است که بدانید آیا مهارت‌های لازم را برای مدیریت چنین چالش‌هایی دارید یا نه.

سرپرستی موقت مسیری نیست که به‌تنهایی در آن گام بگذارید. شما برای این کار به شبکه‌ای حمایتی نیاز دارید که برای راهنمایی شما در چالش‌ها و ارائه مراقبت‌های ضروری کمک‌حال‌تان باشد. چنین گروهی می‌‌تواند دوستان و خانواده، گروه‌های حمایتی و سایر افرادی که فرزندی را به سرپرستی گرفته‌اند دربر بگیرد.

شما می‌توانید فهرستی از بهترین و بدترین شکل‌های اثرگذاری سرپرستی موقت بر فرزند واقعی را مطالعه کنید تا بفهمید سرپرستی موقت برای شما خانواده‌تان درست است یا نه.

آثار مثبت:

  • مفهوم اشتراک. فرزند واقعی شما نه‌تنها یاد می‌گیرد وسایل شخصی خود را مثل اسباب‌بازی‌ها به‌اشتراک بگذارد، بلکه می‌تواند وقت و مهر والدینش را هم با کس دیگری سهیم شود. اگر فرزند‌تان تک‌فرزند است، چنین چیزی برایش مفهومی ناشناخته است. در درازمدت، می‌تواند به‌شکلی باورنکردنی تأثیر شگرفی خواهد داشت و فرزندتان یاد می‌گیرد عاری از نفس‌‌پرستی شود.
  • همدلی. زندگی با خواهر/برادری که تحت‌سرپرستی موقت قرار گرفته‌اند می‌تواند به فرزند شما یاد بدهد نسبت به دیگران همدلی بیشتری داشته باشد. آنها طی زندگی با چنین خواهر/برادری درک بهتری از دشواری زندگی برای دیگران به‌دست می‌آورند. این می‌تواند به آنها کمک کند در زندگی‌شان با دیگران با مهربانی رفتار کنند و به آنها یاد بدهد چگونه بهتر باشند.
  •  قدرشناسی. مثل مورد ایجاد همدلی در فرزند شما، قدرشناسی از شرایط خودش هم در او تقویت می‌شود. این موضوع برای‌شان در آینده تبدیل به منبعی برای کمک به دیگران و استفاده از امتیازات‌شان به نفع دیگران می‌شود.
  • ارتباط محکم خواهر/برادری.  اگر تک‌فرزند داشته باشید، به‌خصوص این مورد منفعت بیشتری دارد. آنها به‌واسطه داشتن خواهر/برادری ناتنی شخص دیگری را کنارشان دارند که ممکن است احساس نزدیکی بیشتری به او داشته باشند. بیشتر کودکان برای حرف‌زدن با بزرگسال‌ها دشواری دارند، بنابراین پیوندهایی شبیه پیوندهای خواهر/برادری می‌تواند برای سلامت‌‌شان سودمند باشد.
  • آشنایی بیشتر با داستان‌ها. هیچ دو کودک بی/بدسرپرستی شبیه هم نیستند. کودکان تحت‌مراقبت سوابق، فرهنگ و مذاهب متفاوتی دارند. فرزند شما به‌واسطه داشتن خواهر/برادری ناتنی می‌تواند از دنیای اطرافش چیزهای بیشتری یاد بگیرد که کمک‌شان می‌کند آستانه صبرشان نسبت به دیگران بالاتر برود.
  • آشنایی با شخصیت‌های متفاوت.  فرزندان واقعی شما می‌توانند ازطریق خواهر/برادر ناتنی خود می‌توانند مهارت‌های اجتماعی خود را بسیار بالا ببرند. فرزند شما طی دوران سرپرستی موقت‌تان با تعدادی از این کودکان آشنا می‌شود که نه‌تنها مهارت‌های اجتماعی‌‌اش را ارتقا می‌دهدف بلکه از طریق همدیگر سرگرمی‌ها و علایق جدیدی پیدا می‌کنند.

آثار منفی

  • یادگیری به‌اشتراک گذاشتن کار ساده‌ای نیست. این موضوع مخصوصاً اگر تک‌فرزند داشته باشید، بسیار درست است. صرفنظر از اینکه قبل از سرپرستی بحث مناسبی با فرزندتان داشته‌اید یا نه، ممکن است هنوز هم برای‌تان باعث ایجاد بحث شود. هرچند این امر ممکن است در همه خانواده‌‌ها باشد، نه فقط در خانواده‌هایی که فرزندی را به سرپرستی گرفته‌اند. کلید فائق آمدن بر این چالش ارتباط شفاف است.
  • تقلید از رفتارهای چالش‌برانگیز. فرزندانی که تحت‌سرپرستی گرفته‌اید، ممکن است از خانواده‌ای با زمینه‌های پرآسیب آمده باشند، به‌همین خاطر ممکن است ابتدا خیلی راحت با شرایط وفق پیدا نکنند. درنتیجه، ممکن است رفتارهای پرچالشی از خودشان نشان دهند. در این حالت شاید متوجه شوید فرزند واقعی‌تان از این رفتارها تقلید می‌کنند، به‌خصوص اگر کوچک‌تر باشند.
  • سخت‌شدن خداحافظی‌ها. ازآنجا که سرپرستی موقت راه‌حلی دائمی نیست، ممکن است ناهماهنگی‌ها و ناسازگاری‌ها فرزند واقعی‌تان را دچار آشفتگی‌هایی کند. ممکن است فرزندان در حین مقدمات متفاوت به خواهر/برادر ناتنی‌اش وابسته شود و همین خداحافظی را برایش سخت‌ کند. حتی ممکن است برای دوستانش در مدرسه که با خانواده‌هایی این‌چنین آشنایی ندارند، توضیحش سخت باشد.
  • تاب‌آوری ساده نیست. با توجه به تفاوت‌های شخصیتی، فرهنگی یا مذهبی، همیشه این مخاطره وجود دارد که فرزند واقعی‌تان ممکن است تحمل خواهر/برادر ناتنی‌اش را نداشته باشد. هرچند آموزش تاب‌آوری دیگران به فرزندتان بسیار مهم است، خواه در خانواده‌ای با سرپرستی فرزندی دیگر زندگی کند، یا نه.

منبع: https://www.compassfostering.com/

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!