نشست هم‌اندیشی دانشگاه آزاد با موسسات خیریه‌ای و وقف

دومین نشست هم‌اندیشی مؤسسات خیریه‌ای و وقف در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر جاهد، مدیرکل امور خیرین و توسعه وقف دانشگاه، دکتر حسن‌زاده مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌های اجتماعی قوه قضاییه، برخی از مدیران کل سازمان مرکزی و جمعی از مدیران مؤسسات خیریه‌ای و وقف در سازمان مرکزی برگزار و در خصوص تعریف و تشکیل هسته‌های فکری، بررسی روش‌های همکاری و تعاملات جمعی، ارائه تجربه‌های موفق و مؤثر مؤسسات در امور خیریه و وقف بحث و تبادل‌نظر شد.

در این نشست، تعریف و تشکیل هسته‌های فکری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد هسته‌های فکری «آسیب‌های اجتماعی»، «فرهنگ و تعلیم و تربیت»، «آموزش عالی، نوآوری و فناوری»، «مهارت‌آموزی، کارآفرینی و اشتغال»، «بهداشت، درمان و سلامت» و «مدیریت مؤسسات خیریه‌ای و وقف» تشکیل شود.

فرهنگ‌سازی در سطح کشور برای توسعه فعالیت‌های داوطلبانه در مؤسسات خیریه، نوآوری و روزآمد بودن مدیریت این مؤسسات و استفاده از علم و فناوری روز برای انجام امور مرتبط، افزایش تسهیلات قانونی برای مؤسسات خیریه‌ای و وقف، محوریت دانشگاه آزاد در تشکیل اتاق فکر مؤسسات و مدیریت هسته‌های فکری، شبکه‌سازی و توسعه همکاری‌های جمعی بخشی از مباحث ارائه‌شده در این نشست بود.

مدیران عامل و نمایندگان بنیادها و مؤسسات خیریه هم در این نشست به ارائه نظرات، پیشنهادها و دیدگاه‌های خود پرداختند. برای خواندن متن سخنان خانم یاوری، اسلایدها را ورق بزنید.

بخشی از صحبت‌های زهرا  یاوری، مدیرعامل بنیاد خیریه روشنای امید ایرانیان

  • گروه هدف بنیاد خیریه روشنای امید، جوانان 18ساله‌اند که از بهزیستی ترخیص می‌شوند. توانمندسازی آنها برای رسیدن به اشتغال پایدار و داشتن زندگی سالم موضوع اصلی کار ماست.
  • بچه‌ها بعد از گذراندن یک سال، کاملاً بررسی می‌شوند، سطوح‌شان مشخص شده و به سه سطح 1، 2 و 3 تقسیم می‌شوند. فرزندان در سطح 3 باید از ما بی‌نیاز شوند و فقط ارتباط عاطفی بین ما همچنان برقرار می‌ماند. ما این پایش را هر‌ساله انجام می‌دهیم.
  • سمن‌ها وقتی کنار همدیگر قرار می‌گیرند، می‌توانند مطالبه‌گری خوبی برای گروه آسیب خود داشته باشند.
  • یکی از مشکلاتی که داریم، سربازی پسرهاست. وقتی جوانی یکی از والدین خود را از دست می‌دهد، می‌تواند کفیل والد دیگر باشد ولی وقتی هیچ‌کدام را ندارد، چطور باید کفالت خودش را به‌عهده بگیرد.
  • بهزیستی امسال (1402) پس از ترخیص، 70میلیون تومان به این جوان‌ها می‌دهد. این جوان باید همان ابتدا مسکن و لوازم‌خانه بگیرد، در حالی که هیچ حرفه‌ای هم ندارد. طبیعی است جوانی که نه شغل ثابت دارد و نه تجربه کاری، و نه تحصیلات دانشگاه، با وجود همه این مشکلات و این مبلغ ناچیز در این دوره، باید هزینه‌های زندگی خودش را هم تأمین کند.
  • دانشگاه با ظرفیت‌هایی که دارد، می‌تواند پژوهش‌های خوبی را کنار سمن‌ها داشته باشد. برای مثال، من خیلی علاقه‌مندم بدانم در گروه هدف خود ما، بچه‌هایی که ازدواج کرده‌اند، ازدواج‌شان ثمر پیدا می‌کند یا نه. آسیب‌شناسی‌اش چیست؟ چه کاری باید انجام دهیم که ازدواج‌شان مثمرثمر باشد.
  • موضوع دیگر که دانشگاه می‌تواند کمک کند، در زمینه آماری است. مشکلی که داریم این است که هیچ آمار دقیق و رسمی از گروه هدف خودمان نداریم. این جوان‌ها چقدر موفق می‌شوند؟ چقدر شکست می‌خورند؟ چه تعدادی از آنها مشمول سربازی هستند و… آمار دقیقی نداریم.

دکتر جاهد در مورد امریه سربازی پیشنهادی به شرح زیر دادند:

در راستای کمک به توسعه امر خیر و تأمین منابع انسانی مؤسسات خیریه، پیشنهاد این است که خدمت سربازی جامعه هدف در سن سربازی، بعد از دوره آموزشی در مؤسسه‌های خیریه انجام شود. در این مورد، یکی از قوانینی که می‌توان پیشنهاد داد این است که کسانی که تحت سرپرستی این مؤسسات هستند و به سن سربازی می‌رسند، به‌جای سربازی بعد از دوره آموزشی، در مؤسسه‌های خیریه خدمت کنند. در این صورت نیروی انسانی این مؤسسات هم تأمین می‌شود.

زهرا یاوری در ادامه توضیح دادند که ما با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای صحبت کردیم. آنها در کرج جای بزرگی همراه خوابگاه دارند. پیشنهاد دادند که اگر بهزیستی، سربازی بچه‌ها را امریه بگیرد، فنی و حرفه‌ای دو سال آنها را تحت‌پوشش خود قرار می‌دهد. با جای خواب و آموزش حرفه خاص که با آن بتوانند کار کنند. اما متأسفانه تا الان نتوانستیم صدای‌مان را به جایی برسانیم، که ان‌شالله در آینده با همکاری دیگر سمن‌ها بتوانیم مطالبه‌گری خوبی داشته باشیم.

در ادامه دکتر جاهد درباره پیشنهاد خانم یاوری مبنی برانجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه فعالیت مؤسسه‌ها عنوان کرد که در معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد زیادی کمیته تخصصی وجود دارد که یکی از مسئولیت‌های آنها تعیین زمینه‌های پژوهشی و نظام مسائلی است که باید در قالب رساله دکتری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا طرح‌های پژوهشی اساتید کار شود. می‌توانیم موضوعات و نیازهایی را که به آنها اشاره کردید در قالب مسائل پژوهشی به معاونت علوم انسانی و هنر ارسال کنیم تا به کمیته‌های تخصصی آنها ارجاع شود و در قالب نظام مسائل تدوین کنند و پژوهش انجام شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!