تخصصی که موهبت روان‌های زخمی ما شد؛ به مناسبت روز جهانی روانشناس و مشاور

به‌نظر زندگی برای آدم‌های این دوره‌زمانه سخت‌تر پیش می‌رود، چون پیچیدگی‌های روانی و روحی عمیق‌تری را تجربه می‌کنند. برای همین حضور یک روان‌درمانگر یا  متخصص حوزه سلامت روان کنار بیشتر ما به یک نیاز اساسی تبدیل شده. اگر روزی مراجعه به روانشناس و روانپزشک بار منفی اجتماعی داشته، امروز باید چنین تفکراتی را با نگاه دیگری بازنگری کنیم. 

از حمایت متخصص‌های سلامت روان استفاده کنیم

دکتر ژینوس ولیئی، روانشناس فعال در روشنای امید درباره ضرورت‌های مشاوره روانشناسی می‌گوید: «شاید همه‌ ما در دوران رشد شخصیت خود، آسیب‌های خواسته ‌‌یا ناخواسته‌ای از والدین، مراقبین، نزدیکان و افراد جامعه خود خورده باشیم. هرچه آسیب‌های دوران کودکی شدیدتر باشد، رنج‌های روانی دوران نوجوانی و بزرگسالی عمیق‌تر خواهد بود.» 

این روانشناس ادامه می‌دهد: «اما شاید وجود یک فرد حمایتگر مورد اعتماد، بتواند بخش‌هایی از این آسیب را جبران کند. البته شاید همه آنقدر خوش شانس نباشند تا در مسیر زندگی خود از حمایت‌های چنین فرد معتمدی بهرمند شوند، پس روانشناس می‌تواند نقش این فرد معتمد را برای هر کدام از ما ایفا کند.»

منتظر حامی نباشیم

در اوج مشکلات، بسیاری از ما منتظر حضور یک ناجی می‌نشینیم که بیشتر موارد هم این انتظار بی‌نتیجه می‌ماند. چیزی که دکتر ولیئی هم بر آن تاکید می‌کند: «ما نباید برای  التیام دردهای خود منتظر حضور شانسی یک حامی معتمد باشیم، بلکه روانشناسان و مشاوران افراد خبره‌ای هستند که برای التیام رنج های انسانی، آموزش دیده‌اند و با آغوش باز و سعه صدر آماده یاری به روان دردمند هم‌نوعان خود هستند . با اندکی اعتماد به این افراد می‌توان بخش زیادی از مشکلات و ترس‌های خود را کنترل کرد‌…»

روشنای امید همراه فرزندان خود

همه‌ ما متحمل رنج‌هایی کم یا زیاد هستیم که شاید از کودکی همراه مان مانده، رنج‌هایی که هرگز به تنهایی راه گریز از آن را پیدا نمی‌کنیم و حضور متخصصی در کنارمان راهگشای این مسیر خواهد بود. همچون چالش‌های کوچک و بزرگ فرزندان روشنای امید که در طول این سال‌ها سعی بر آن شده تا همیشه کنار خود حضور حامی مورد اعتماد را حس کنند. حتی فرزندانی که با روی باز پذیرای یک روانشناس در کنار خود بودند در زندگی شخصی رشد بهتری را  رقم زدند و این را می‌توان مصداقی برای تمام افراد جامعه دانست.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!