چگونه شرایط را هنگام ترک مراقبت بهبود بخشیم؟

جوانان حین ترک‌مراقبت سفری را به بلوغ‌شان تجربه می‌کنند که درمقایسه با همتایان خود در گروه‌های کلی‌تر با شتاب و فشردگی بیشتری است. آنها دوره گذار چندگانه و سردرگمی را تجربه می‌کنند که احساس بی‌ثباتی، عجز، ناآمادگی، ترک‌شدگی و  بدگمانی را در آنها برمی‌انگیزد. در عین‌حال، خدمات در دسترس برای کمک به آنها ازنظر ظرفیتی همچنان محدودند و علاوه بر آن عملکردهای بین‌سازمانی هم چندان قوی نیست.

پس طبیعی است که جوانان حین ترک‌مراقبت با این موضوع کنار آمده باشند که والد نوجوانند، بی‌خانمانی را تجربه می‌کنند، ازنظر اجتماعی با محرومیت‌هایی روبرو خواهند شد و مشکلات سلامت روان هم خواهند داشت. از سوی دیگر، به‌خاطر شرایطی که پس از ترخیص خواهند داشت، احتمال چندانی نمی‌رود که وارد دانشگاه شوند، تحصیلات عالیه را دنبال کنند یا وارد شغلی باثبات شوند. این نتایج ضعیف مشکل‌سازند، ولی تعجب‌برانگیز نیستند. در عین‌حال، درهای مداخله را هم نمی‌بندد.

هدف این تحقیق اطمینان از این موضوع است که خدمات مبتکرانه‌ای که مسیر زندگی جوانان را حین ترک‌مراقبت ارتقا می‌دهد، اجرا و تقویت شده و حتی افزایش یابد. یافته‌های ما به چهار درس مهم منجر شد که آنها را شرح می‌دهیم.

چرا خدمات مبتکرانه به سرمایه‌گذاری صحیح نیاز دارد؟

ابتکارات خدماتی که ما بررسی کردیم به نتایجی واقعاً برجسته‌ برای جوانان حین ترک‌مراقبت منجر شد. هرچند واضح است که بسیاری از این ابتکارات از سرمایه‌هایی با مدت‌زمان مشخص بهره می‌بردند. از این‌رو نتیجه این شد که ارائه‌دهندگان خدمات باید ابتکارات‌شان را فراتر از دوره‌‌های زمانی ثابت تقویت می‌کردند.

یک راه‌حل برای این کار، آغاز این خدمات مبتکرانه در زندگی کودکانی است که در مراکز نگهداری هستند و خدمات مربوط به جوان‌ترها را هم می‌تواند شامل شود. ازآنجا که با چنین ابتکاری جوان‌ها پس از ترک‌مراقبت و در زندگی‌شان به مداخلات مددکاری اجتماعی کمتری نیاز پیدا می‌کنند، می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های بلندمدت هم شود.

درگیرکردن جوانان مستقل‌شده با طراحی خدمات

برای‌اینکه خدمات مبتکرانه بیشترین تأثیر را در تجربیات مرتبط با زندگی داشته باشد، هر مداخله‌ای که با حضور خود این جوانان مستقل‌شده همراه شود، بهترین نتیجه را خواهد داشت. برای مثال، یکی از تشکیلات اجتماعی با مقامات محلی همکاری کردند تا مطمئن شوند مسکنی که جوانان مستقل‌شده به آن نقل‌مکان می‌کنند، برای جوان‌ها مناسب باشد.

این موضوع شامل ارائه خدماتی می‌شود که به حمایت افراد مستقل‌شده در بخش سلامت، تحصیلات و اشتغال می‌انجامد، ولی هویت و دلبستگی آنها به گروه‌های اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند هم مهم است. یکی از عناصر اصلی این است که هر گروهی از افراد پس از ترک‌مراقبت که به خانه‌ای نقل‌مکان می‌کنند، اجازه دارند در طراحی فضای زندگی و تعیین خدمات کمک کنند تا نیازهای خاص‌شان شناسایی شود.

در کنار این موضوع، «پروژه خانه ملی» جنبش اجتماعی بسیار مؤثری را درباره جوانان پس از ترک‌مراقبت ترویج کرده که از خدمات بهتر ترک‌مراقبت در سطح ملی حمایت می‌کند. یکی از مراکز به‌روشی مشابه جوانان مستقل‌شده را در مرکز کارشان کنار حرفه‌ای‌ها قرار می‌دهد که ابتدا مشکلاتی را که در بخش محلی و حین گذار به بلوغ با آن مواجه می‌شوند، بشناسند و بعد راه‌حل‌های مشخصی را طراحی کرده و برای تأمین منابع‌شان توجه مؤسسات مرتبط را به آنها جلب کنند.

یکپارچه‌سازی خدمات حمایتی متفاوت

خدمات متفاوتی که فرد مستقل‌شده برای هموارکردن گذارش به بلوغ نیاز دارد، نیازمند یکپارچه‌کردن مراقبت فراتر از مرزهای سازمانی و حرفه‌ای است. این شامل مراقبت اجتماعی، سلامت، تحصیلات و اسکان می‌شود. با پراکنده‌کردن رهبری در هزاران سازمان و حرفه‌ای که درگیر این موضوع است، تلاش‌ها در مسیری مشترک همراستا شده و به تضمین یکپارچه‌سازی کمک می‌کند.

درعوض، این نیازمند همراستایی مقیاس‌های اجرایی سازمان‌ها و حرفه‌هایی است که به این موضوع ورود کرده و منابع خود را به‌اشتراک می‌گذارند. به‌علاوه، نیازمند این است که افراد حرفه‌ای مختلفی، حتی اگر چشم‌انداز مشترکی نداشته باشند، دست‌کم درک کنند که گروه‌های دیگر چگونه مشکلات و راه‌حل‌ها را برای گذار افراد مستقل‌شده به دوران بلوغ ارزیابی کرده‌اند. لازم به گفتن نیست که این امر نیازمند تغییرجهت‌های فرهنگی مشخصی است تا شیوه‌های کار سنتی را تغییر دهد.

تشویق سایر ارائه‌دهندگان خدمات به اتخاذ برنامه‌های موفق

درنهایت، با افزایش در نوآوری‌ها، نمی‌توانیم فرض کنیم که مداخله اصلی به‌درستی و با وفاداری انجام شده. یکی از رویکردهای الگویی، کارکردن به‌عنوان شرکت ابتکاری در خدماتی است که سازمان‌به‌سازمان بگردد. 

برای مثال، یکی از شرکت‌های میانجی در بیرمنگهام به کاونتری مربوط می‌شود، ولی برای اینکه بتواند آنجا موفق باشد باید ببیند حرفه‌ای‌های محلی و افراد مستقل‌شده چه نیازهایی دارند تا مداخله‌اش جواب دهد.

منبع: https://www.wbs.ac.uk

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!